13 juli 2013

Langste woord


Ik heb hier al eens eerder gememoreerd dat het Nederlands zich goed leent voor het maken van samengestelde woorden. Het is natuurlijk mogelijk om tijdens een potje scrabble fraaie samenstellingen te verzinnen, maar daar doel ik niet op. Mijn aandacht is gericht op samenstellingen die echt zijn en in het wild voorkomen zonder dat er een humoristische gedachte aan ten grondslag ligt. Hieronder een paar die ik de laatste tijd tegenkwam.
26 letters: wereldantidopingagentschap
Maar je hebt ze altijd nog langer.
28 letters: middelbareschoolvervreemding
En nog langer.
29 letters: oud-Concertgebouworkestviolist
Maar mocht iemand ergens een langer Nederlands woord zien staan, ik houd mij aanbevolen (met bewijsvoering graag). 
Ook op Twitter zijn er mensen die hun best doen het langste woord te ontdekken. Zie b.v. @langstewoord.

Dr. Clavan
Deskundige Dr. Clavan (l)
Nu we het toch over lengte hebben, de langste achternaam die in Nederland voorkomt is Van den Heuvel tot Beichlingen, gezegd Bartolotti Rijnders met 51 tekens. Aldus de site van Maarten van der Meer. Daar zijn trouwens nog veel meer lezenswaardige feiten over namen te vinden. Maarten verschijnt op radio en tv. Hij publiceert tegenwoordig ook in het blad Genealogie van het gelijknamig Centraal Bureau voor. Je kunt met recht en reden zeggen dat hij in korte tijd tot deskundige op dit gebied is verklaard. Dr. Clavan kan trots op 'm zijn.

Ook Duitsers staan bekend om hun taalkundig vermogen lange woorden te maken. Op school werd daar nogal eens de draak mee gestoken maar ze bestaan echt, zie onderstaande tekst uit de NRC van 8 juni j.l.
De eerste, Rindfleischetikettierungsüberwachungsaufgabenübertragung, telt maar liefst 56 letters en de tweede, Genehmigungsundsoweiter, ook nog 42 stuks. Vooralsnog valt het bij ons dus nog wel mee.

Foto uit 'Kijk op het Rijk' van Van Kooten en De Bie.

6 opmerkingen:

  1. Ik vind die lange woorden altijd erg leuk. Elk jaar heb ik het er wel een keer over met mijn buitenlandse leerlingen. Komisch om te zien hoe zij struikelen over een nog niet eens zo'n heel lang woord als aansprakelijkheidsverzekeringspolis. Ze willen overal stoppen en klemtonen leggen.
    Wij struikelen op onze beurt weer over zo'n lang Duits woord.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. vrachtwagenachteruitkijkspiegel (32)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoewel het in mijn versie van de 'van Dale' niet genoemd staat, is het langste woord dat in een andere versie van dit woordenboek voorkomt: meervoudigepersoonlijkheidsstoornis (35). Wanneer je vervolgens de eerste twee lettergrepen op dit woord toepast, kom je zelfs tot 38.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. het langste woord ter wereld uitspreken duur 3,5 uur!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hottentottententententoonstellingsterreinafrasteringspalenpuntaanhakkers is nog wel het leukste. Het zijn de mensen die de punten aan de palen hakken voor afrastering van het terrein voor het tentoonstelling van tenten voor de hottentotten,

    BeantwoordenVerwijderen