23 juni 2013

Belangrijk Update

Ja mensen, als je een e-mail krijgt met zo'n tekst als onderwerp, dan weet je wel hoe laat het is. Zou je denken. Maar kennelijk is dat niet het geval want die dingen blijven maar verstuurd worden! Alleen het taalgebruik zou voor een mens met enige kennis van het Nederlands, toch ruim voldoende waarschuwing moeten zijn. Op Facebook kwam ik toch nog iemand tegen die er niet helemaal zeker van was. Er zijn dus mensen die nog steeds denken dat hun bank, na alle waarschuwingen in de pers, deze e-mails verstuurt. Dan moet je toch wel een e-bord voor je kop hebben. Bovendien, als mijn bank dit soort taal zou bezigen, ik zou subiet van bank veranderen. 
De laatste die ik kreeg, ik krijg er nogal wat, gebruikt het logo van de ING Bank. Hieronder de integrale tekst.
ING
Geachte klant:
Uw veilige inloggegevens blijken te zijn aan getast. Graag zouden wij u willen vragen in te loggen met de beveiligde onderstaande link.
Om zeker te voorkomen dat uw account wordt verwijderd. Wij kunnen u gaan bellen om al uw gegevens samen met u door te nemen
dit is tevens mogelijk via een computer gestuurd programma. Om in te loggen en uw accountgegevens te controleren klik dan op de beveiligde linkIng InternetBankieren -Inloggen
Bedankt voor uw medewerking, Ing Bank Afdeling Internet bankieren HandelsregisterLeuwaarden Nr: 384756007

Nou ja, veel onbeholpener kan je het niet krijgen. Om de heren oplichters niet al te zeer van dienst te zijn, zal ik hier geen opsomming geven van alle ongerechtigheden. De link heb ik maar onklaar gemaakt. 
Bij ING heeft men een e-mailadres waar dit soort mailtjes gemeld kunnen worden: valse-email@ing.nl.

Naast "ING-e-mail" krijg ik ook mailtjes waarin mij wordt meegedeeld dat "mijn account geblokkeerd wordt". Zo'n mailtje is dan afkomstig van een instelling waar ik helemaal geen rekening heb... Afijn, aan mij zijn ze niet besteed, die mailtjes, maar mijn spamfilter heeft het er maar druk mee. 

4 opmerkingen:

  1. Ik krijg tegenwoordig ook steeds meer van dat soort mailtjes met een voornaam als afzender.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hetzelfde aantal spelfouten kom je tegen in de zg. "spooknota's" en aanmaningen ervoor die we met enige regelmaat op het werk ontvangen. Helaas zijn er nog altijd bedrijven die schrikken van zo'n aanmaning en maar gauw het gevraagde bedrag overmaken.. Ook niet doen dus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is ook zoiets. Maar ja, als je iedereen zou moeten wantrouwen die spelfouten/taalfouten maakt, dan kan je tegenwoordig wel aan de gang blijven. Maar in de kern van de zaak wordt dit veroorzaakt door een gebrek aan interne controle resp. een gebrek aan tijd om die controle uit te voeren. En zo blijven ook hier de zwendelaars in leven...

      Verwijderen