13 augustus 2013

Bijna gelijknamig


Namen, en met name achternamen, zijn voor mij een onuitputtelijke bron van vreugde. Nou ja, vreugde... ik heb er plezier in ze te beschouwen vanwege de vaak opvallende combinaties. Ik heb al eens eerder, in mijn andere blog, uitgelegd wat daar de oorzaak van is. In het kort, als je opa De Langen heet en je oma Doelman, dan begrijp je het wel. En zo is 't gekomen.
In de loop der jaren heb ik van die combi-namen, zo noem ik ze maar, een aardige verzameling opgebouwd. Veruit de meeste komen uit rouw- en geboorteadvertenties. Deze keer gaat het over gelijkenissen, namen die bijna hetzelfde zijn maar net niet helemaal. Het zal meestal wel toeval zijn maar soms vraag je je wel af hoe die twee mensen elkaar gevonden hebben.


Burggraaff Molengraaff
Samenstellingen met 'graaff' en nog precies hetzelfde geschreven ook!
Brasser Brasker
Brasser-Brasker
Fledderus Knotnerus
Namen eindigend op 'erus'* kom je niet dagelijks tegen.

Rosendahl Rosendaal
Rosendahl-Rosendaal

Groeneveld Groenbevelt
Groeneveld-Groenevelt
Timmermans Zimmerman
Timmermans-Zimmerman
Kalker Kalkman
Kalker-Kalkman
Afijn, zo heb ik er nog wel een paar maar wat ik bedoel is zo wel duidelijk. Volgende keer een andere categorie.

* Namen met een verlatijnsde uitgang; Fledderus betekent 'uit Vledder' (Dr.).

Fotoverantwoording: DWOTD

2 opmerkingen:

  1. Al zullen bepaalde (achter)namen in een streek vaker dan anders voorkomen, het moet natuurlijk toeval zijn. Dank je wel dat je nu ook mij hier opmerkzaam op hebt gemaakt, het lezen van bijvoorbeeld de krant wordt zo steeds wat interessanter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Namen zijn, zeker van origine, streekgebonden. Kijk maar naar de -ma en -stranamen bij jou in de buurt. Kranten zijn al duur genoeg, dus je moet er uit halen wat er in zit :)

      Verwijderen